Jánošíkova Bašta

Jánošíkova bašta (522,7 m.n.m.) – vápencový skalný útvar a výrazná prírodná dominanta nad dolinou Hornádu. Skala na tomto mieste vystupuje z inak zalesneného kopca, a práve táto skutočnosť umožňuje nádherný a neopísateľný výhľad do doliny Hornádu, na Humenec, železničnú trať a na panorámu Kysackého hradu a Slanských vrchov.Jánošíkova bašta je tiež výborný mierne náročný skalolezecký terén. Okolie Jánošíkovej bašty poskytuje niekoľko pekných miest na oddych, relaxovanie a piknik v prírode. Ale dôvod, prečo sa tam naozaj oplatí ísť, je výhľad. Skaly na tomto mieste vystupujú nad úroveň zalesneného kopca a odkrývajú výhľad na krajinu. Putovanie na Jánošíkovú baštu začína na železničnej stanici Kysak. Po príjazdovej ceste do obce sa dostanete k rázcestníku a starej turistickej mape okolia. Prejdete vľavo ponad koľajnice po hlavnej ceste stále rovno, z ktorej odbočíte doprava pri Kultúrnom dome. Červená turistická značka (cesta Hrdinov SNP – červená E8) sleduje potok na dĺžke cca 1 km, potom odbočuje doprava prudkým výstupom do sedla, z ktorého sa možno dostať k zrúcaninám hradu. Značka však zo sedla ide opačným smerom, pričom by ste mali na pravo pomedzi stromy vidieť košicko–bohumínsku železničnú trať. Trasa po chvíli prejde z lesa na lúku s vysokým elektrickým vedením popri krmítku. Po lúke sa vyberiete širšou cestou, ktorá postupne znova prejde do lesa. Po vyšľapaní asi 50m strmšieho svahu môžete odbočiť z cesty vľavo po hrebeni a pozrieť si vyhliadku do doliny kysackého potoka. Ďalej pokračujete už len v miernom stúpaní, prejdete ešte jednou lúkou a dostanete sa až na vápencovú Jánošíkovu baštu. Je z nej prekrásny výhľad na železničnú trať a údolie Hornádu.

1 comment

1. Olexová Alexandra

Bola som tam viackrát,pohľad hodný bohov,cítiš sa ako v nebi.Pokoj v duši a nádherný výhľad.Oplatí sa tam ísť , hlavne ak je pekné počasie a jasno.