Apr 19

Kremenec – najvýchodnejší bod Slovenska

Kremenec

Najprv otázka: Viete, kde sa nachádza najvýchodnejšie miesto Slovenska? Je to práve Kremenec – kopec vysoký 1221 m n. m., na ktorý sa rozhodlo vyliezť 32 členov Klubu prešovských turistov v jednu peknú augustovú sobotu. V noci sa prehnala ponad Prešov prudká búrka, ale to neodradilo väčšinu z nich a dobre urobili, lebo počasie bolo prekrásne, chvíľami bol až veľmi horúco. Na nástup na hrebeň si naša skupina zvolila tak ako väčšina turistov dedinku Nová Sedlica, kam sme sa doviezli autobusom. Po červenej turistickej značke sme sa vydali smerom na Kremenec. Najprv nás čakal kratší strmý výstup na Temný vŕšok do výšky viac ako 800 m a následný strmý zostup ku korytu Stužickej riečky o dvesto metrov nižšie a na vrchol Kremenca znovu musíme prekonať viac ako 600 výškových metrov. Je to náročná túra, lebo značený chodník stúpa strmo hore bez akýchkoľvek „odľahčujúcich“ serpentín, k tomu je horúco, ale nakoniec kopec zdolávame všetci. A stojí to za to, lebo počas výstupu ideme lesom z bučiny a jedľovo bučinových porastov, ale práve z vrcholu sú prekrásne výhľady na najkrajší karpatský prales – národnú prírodnú rezerváciuStužica, ktorý je od roku 2007 zapísaný v zozname Svetového dedičstva UNESCO. Široko – ďaleko vidno dlhé mierne chrbty a stiesnené doliny, ktorým stekajú vodné toky v tejto časti slovenských Polonín – čo je vlastne starý názov používaný na označenie najseverovýchodnejšej časti Východných Karpát. Samotný Kremenec je dominantou a najvyšším vrchom slovenských Bukovských vrchov. Súčasne je aj najvýchodnejšie položeným bodom Slovenskej republiky. Najvyšší vrchol Krzemieniec (1221 m) sa nachádza až na poľsko – ukrajinskej hranici, o 13 metrov vyššie ako je postavený mramorový kváder označujúci trojhraničie. Stretávajú sa tu štátne hranice Ukrajiny, Poľska a Slovenska. Na vrchole si oddýchneme, pofotíme sa a vraciame sa naspäť smer Nová Sedlica. Asi polovica z nás ešte „nemá dosť“ alebo chcú vidieť ešte viac a tak sa vyberú od bodu trojhraničia – severným smerom na Wielku Rawku (1304 m) – poľský kopec, ktorý nás svojou vrcholovou lúkou – poloninou, láka už odtiaľto. Od trojhraničia je vzdialený necelú hodinku, ale je potrebné ešte vystúpiť necelých sto výškových metrov 100. Wielka Rawka je vlastne vyhliadková plošina – je tiahlym trávnatým hrebeňom s nápadnými vystupujúcimi skaliskami. Z jej vrcholu sa obzrieme späť a Kremenec vidíme ako na dlani, rovnako sa nám otvárajú prekrásne výhľady na poľské Západné Bieszczady. Cestou tam aj naspäť zbierame hríby – ktorých je tu neúrekom. Spoločne celá skupina sa vraciame rovnakou cestou do Novej Sedlice, uhasíme smäd pivkom v miestnom pohostinstve a unavení, ale spokojní sa neskoro večer vraciame do Prešova. A ešte trošku štatistiky – celková trasa bola dlhá 22 kilometrov, pričom sme prekonali 1190 m prevýšenia. Bol to pekný výlet, doporučujem!